sunnuntai 21. lokakuuta 2018

Norsuja, kankaita ja räjähteitä



Vang Viengistä ajeltiin pohjoista kohti Luang Prabangia lokakuun 8. päivä. Kyydin alku oli aikamoinen show, kuten tapana on ollut. Pikkubussi täytettiin turisteilla, liiankin täyteen ja sitten jalkatilat ja käytävät täytettiin matkatavaroilla. Jotkut matkalaisista joutui istumaan matkatavaroiden päällä keikkuvilla penkeillä koko pitkän ajomatkan ajan. Autossa meinas ihan syttyä sanasotaa kun osa meistä oli aika tuohtuneita tilanteesta, että rahanahneuksissaan täytetään auto ylitäyteen, kun taas toiset oli sitä mieltä, että halvalla kun saa, niin ei voi valittaa. Meijän mielipide oli, että turvallisuus ei saisi kärsiä, vaikka kuinka olisi halpa kyyti. Matkaan lähdettiin tunti aikataulusta jäljessä ja itse ajo kesti tunnin luvattua kauemmin. Kyydin aikana maisemat olivat upeita, vuoristossa ajeltiin kiemuraisia teitä. 

Luang Prabang

Luang Prabangissa meijän majapaikaksi valikoitui Kinnaly Place House, joka oli ihan kelvollinen ja edullinen ja jopa aamupala kuului hintaan. Yleensä ollaan syöty aamupalaksi nuudelikeitot kadulta, tai Pasi on syönyt kaurapuuroaamiaista usein hotellihuoneessa, joten hedelmäsalaatit ja munakkaat oli mukavaa vaihtelua. Oltiin Luang Prabangissa yhteensä neljä yötä. 

Luang Prabangin turistisinta keskustaa
Luang Prabang on Laosin turistisin kolkka. Olikin aika helppoa huomata miksi, oli nimittäin tosi kiva kaupunki. Kaupungin keskusta sijaitsee kolmelta sivulta veden ympäröimänä kahden joen risteyksessä ja se on täynnä vanhoja, pieniä ja söpöjä puutaloja. Turisteille oli paljon kivoja ravintoloita, kahviloita ja baareja ja kauniita matkamuistoja myyviä putiikkeja. Aasialaisen twistin tähän tuovat upeat buddhalaistemppelit, joita on siroteltu miltei joka kortteliin, ja ympäriinsä vaeltelevat oranssikaapuiset munkit.


Laos on väestöltään hyvin monipuolinen maa. Vain 55% kansasta on etnisesti laolaisia ja 45% koko väestöstä kuuluu johonkin etniseen vähemmistöheimoon, joita on laskutavasta riippuen yhteensä 49 tai 160. Monilla näistä ryhmistä on oma kielensä, kulttuuriset erityispiirteensä ja perinteensä, joten vaihtelua siis riittää. Suurin osa vähemmistökansoista elää Pohjois-Laosissa syrjäisissä vuoristokylissä hyvin perinteisissä merkeissä maata viljellen ja metsästäen. Ensimmäisenä päivänä Luang Prabangissa kävimme tutustumassa TAEC (Traditional Arts & Ethnology Center) museoon, jossa kerrottiin tärkeimmistä vähemmistöryhmistä keskittyen erityisesti perinteisiin käsitöihin ja musiikki-instrumentteihin. Jokaisella kansalla on omanlaisensa upea perinneasunsa, jotka toivat etäisesti mieleen saamelaisten kansallispuvut. Museo oli tosi mielenkiintoinen ja voidaan suositella sitä kaikille. 

Perinneasuja TAEC-museossa
Kaupungissa myytiin paljon perinteisiä laolaisia tekstiilejä (esim. pöytäliinoja, huiveja, laukkuja ym.), joita valmistetaan perinteisin menetelmin. Eri etniset vähemmistöt ovat erikoistuneet erilaisiin menetelmiin ja tuotteisiin. Muissa Kaakkois-Aasian maissa on ollut paljon myynnissä kimmeltäviä silkkituotteita, mutta Laosissa on enemmän tällaisia luonnollisen värisiä tuotteita. Myökii ihan meinattiin höperöityä, kun kaikki perinnekankaat ja –tuotteet näytti niin kauniilta. Laadukkaimmissa myymälöissä oli jopa tuotteissa tieto, että tämä tuote on tehty siellä ja siellä vuoristokylässä tämän näköisen naisen kätösissä. Näissä laadukkaimmissa myymälöissä myös kerrottiin, mikä osa tuotosta menee suoraan kyliin ja tekijöille.

Hmong-mummo tekee batiikkia.

Kudottua taidetta
Yhtenä päivänä käytiin Luang Prabangissa päiväretkellä MandaLao-nimisessä elefanttikeskuksessa, joka oli avattu vasta viime vuonna. Keskus oli noin 40 min ajomatkan päässä kaupungista. Kyseessä ei ollut siis norsuratsastuspaikka, vaan suojelukeskus. Paikassa on seitsemän norsua, jotka on pelastettu keskukseen huonoista oloista, pääosin työjuhtina toimimisen jälkeen. Norsuja käytetään Laosissa edelleenkin kotieläiminä ja ne joutuvat tekemään raskasta työtä ja ne kokevat huonoa kohtelua. Lisäksi norsuja käytetään edelleen norsuratsastuksessa turismin saralla, vaikka ihmisten tietoisuus ratsastamisen epäeettisyydestä kasvaakin koko ajan. Opittiin retken aikana älyttömästi norsujen elämästä ja nykytilasta. Varsin harmillisesti aasiannorsujen määrä on tällä hetkellä hyvin vähäinen. Laosissa on jäljellä enää vajaat 1000 norsua, joista noin puolet elää villinä luonnossa ja puolet elää kiinniotettuina. Valitettavasti norsuja edelleenkin kaapataan luonnosta ihmisten tarpeisiin ja norsukanta vain laskee. Mandalaon kaltaiset suojelukeskukset pelastavat norsuja huonoista oloista tarkoituksena kuntouttaa huonokuntoisia eläimiä ja elvyttää uhanalaisen lajin kantaa. Paras tietysti olis norsuille, että ei tartteis olla mitään paikkoja, joissa turistit niitä pääsee pällistelemään, mutta jos jossain niitä haluaa kohdata, niin kannattaa tehdä se tämmösessä paikassa, jossa omalla käynnillään tukee eläinten suojelua. Aihe on vaikea ja herkkä ja tästä voisi kirjoittaa sivutolkulla. On myös vaikeaa arvioida, mikä vierailukohde on oikeasti hyvä ja mikä on vähemmän hyvä. Meidän vierailukohteesta jäi ainakin fiilis, että myö oltiin paikassa oppimassa eikä pitämässä hauskaa tai saamassa hienoja turistikuvia norsujen hyvinvoinnin kustannuksella.


Meitä oli vierailuryhmässä kuusi henkilöä ja päästiin syöttämään neljälle norsulle ensin vähän banaaneja ja sitten lähdettiin niiden kanssa kävelemään metsään ja joelle. Norsut kävelivät vapaana meijän vierellä ja se tuntui hetkittäin aika jännittävältä, koska kyseessä on niin iso eläin. Norsunkärsä on oikeesti myös todella jännä asia. =D Meillä oli mukana retkiopas ja norsujen omat kouluttajat (tai omaohjaajat:) eli mahoutit, jotka katsoivat kukin oman norsunsa perään. Osa mahouteista on tullut kuulemma norsun mukana edellisestä asuinpaikasta keskukseen.

Sattumalta samana päivänä keskukseen saapui joku australialainen norsuguru ryhmänsä kanssa kouluttamaan elefanttien kouluttajia. Guru rupatteli hetkisen verran meijän ryhmän kanssa ja hän kertoi, että kaikista hänen näkemistään elephant sanctuary-paikoista tämä on ihan kärkipäässä. Tässä paikassa norsuja kohdellaan siis mahdollisimman hyvin, ne saavat tarpeeksi lepoa ja ruokaa. Monissa norsuratsastuspaikassa norsuja siis vahingoitetaan fyysisesti, eivätkä ne saa lepoa ja ruokaa riittävästi. Norsu syö suurimman osan päivästä, eikä se ehdi syödä, jos sen pitää olla ratsastushommissa monta tuntia päivässä. Gurumies kertoi meille, että kun ratsastus on viime vuosina muuttunut yhä vain huonomaineisemmaksi aktiviteetiksi turistien silmissä, niin ratsastuspaikat ovat mukautuneet siten, että eivät enää tarjoa ratsastusta, vaan syöttämistä pelkästään. Tästä syystä norsut eivät saa enää tarpeeksi liikuntaa tai sosiaalista kanssakäymistä muiden norsujen kanssa. Norsuille syötetään liikaa sokerisia banaaneja päivässä ja norsuille voi tulla tästä syystä diabetes.


Päivä oli tosi tosi hieno. Sen lisäksi, että oli hienoa nähdä norsuja lähietäisyydeltä ja omassa elementissään metsässä syömässä lehtiä ja heittelemässä mutaa, niin oli hienoa oppia aiheesta paljon uutta. Oli myös ihanaa, miten keskuksen henkilökunta puhui norsuista niin suurella rakkaudella ja arvostavasti. Oli kiva kuulla asiantuntijan suusta, että osattiin valita paras mahdollinen paikka. Opasmieskin oli taas kerran tosi kiva tyyppi. Hän mm. kertoili meille omasta ajastaan munkkina (suurin osa laolaisista pojista on munkkina puolesta vuodesta muutamaan vuoteen), sekä siitä kuinka hänen vatsansa on samanlainen kuin länsimaisten ihmisten: ”If I eat too much chili, my butt will burn. It’s true!” Kiva tietää. :D

Yhtenä päivänä tutustuttiin taas vähän masentavampaan kohteeseen, Laosin UXO-museoon. UXO on lyhenne englannin termistä unexploded ordinance, joka siis suomeksi tarkoittaa räjähtämätöntä pommia tai panosta, joita luonnosta löytyy. Opittiin museossa paljon karmaisevaa sotahistoriaa. Vietnamin sodan aikana myös Laosissa sodittiin kovasti, vaikka siitä ei tuolloin juuri uutisoitukaan (tästä syystä nimitys secret war). Sodan aikana Yhdysvallat pommitti Laosia ja tämä onkin maailman eniten pommitettu valtio. Tästä syystä Laosin maaseudulla on edelleen hyvin paljon sodanaikaisia räjähtämättömiä räjähteitä, jotka aiheuttavat paikallisille tosi isoja ongelmia. Edelleenkin joka päivä Laosissa kuolee tai vammautuu ihminen tällaiseen räjähteeseen, useimmiten lapsi. Arvioiden mukaan nämä räjähteet ovat yksi suurimmista syistä kansan köyhyyteen, koska perheessä sattunut onnettomuus sitoo usein koko perheen köyhyyteen, mikäli esimerkiksi perheen isä tai äiti loukkaantuu. Lisäksi uusia viljelymaita ei uskalleta ottaa käyttöön, koska monet ennen sotaa käytössä olleet maa-alueet ovat tätä nykyä edelleenkin hyvin saastuneita. Melkoisen masentava, mutta mielenkiintoinen ja tärkeä tutustumiskohde oli tuo museo. 


Eräänä iltana kun oltiin iltakävelyllä ja juteltiin keskenämme eräästä talosta ryntää eläkeikäinen ranskalaisherra meidän luokse ja alkaa höpöttää meille suomea! Mies kertoi olevansa töissä paikassa nimeltä Big Brother Mouse, jossa pidettiin nuorille laolaisille vapaamuotoista ”keskustelukerhoa” englanniksi vapaaehtoisten turistien avulla ja hää pyysi meitä tulemaan mukaan. Hän puhui suomea (tai siis lähinnä vaan joitain sanoja) koska hänen edesmennyt vaimonsa oli ollut suomalainen. Mies oli asunut pari vuotta Suomessa, eikä ollut kauheasti tykännyt pimeästä kylmästä maasta. Ajatus vähän erilaisesta illanvietosta kuulosti mielenkiintoiselta, joten lähettiin miehen matkaan. Laosilaisnuoret olivat tosi innokkaita keskustelijoita ja pari tuntia vierähti tosi nopeasti. Kerhon toiminta-ajatus oli kyllä suorastaan nerokas, hyödynnetään turistien kielitaitoa paikallisten nuorten koulutukseen ja samalla kun nuorten kielitaito harjaantuu, oppivat turistit paljon laosilaisten nuorten elämästä. Tänne paikkaan kannattaa myös tulla piipahtamaan, jos on tunti tai pari luppoaikaa Luang Prabangissa. :)


Best wishes, William and Bill (meijän ala-asteen aikaiset englanninkieliset nimet)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti