torstai 15. marraskuuta 2018

Koh Pha Ngan ja Khao Sok

6.11. matkattiin noin tunnin lauttamatkalla Koh Taolta naapurisaarelle, Koh Phanganille. Saari on tunnettu Full Moon Partyista, jonne parhaimmillaan (tai pahimmillaan) matkustaa jopa 30 000 bilettäjää viettämään oikein kunnon kreisipartyja rannalla. Nyt ei kuitenkaan ollut täysikuu (tai puolikuu, jolloin tietenkin on myös partyja), joten saarella ei ollut paljoa turisteja. Saari on paljon suurempi kuin Koh Tao ja majoittua voi monella eri rannalla. Myö päätettiin lopulta majoittua saaren suurimmassa kaupungissa, jonne lautta ajaa. Hienoa rantaa kaupungissa ei ole, mutta ajateltiin, että voidaan mopoilla päiväseltään eri rannoille. Tämä oli meille oikein passeli ratkaisu, sillä saarella oli helppo ajaa skootterilla. Kaupungissa ruokamahdollisuudet oli kunnolliset ja kaikkea mahdollista sai syötäväksi, eikä tarvinnut tyytyä hotellien ja resorttien ravintoloihin.

Mae Haadin ranta

Meille kävi matkailijan virhe nro 1, kun huomattiin Koh Phanganin hotellille saavuttaessa, että ollaan vissiin hukattu meijän passit. Oletettiin, että oltiin unohdettu ne Koh Taon hotellin tallelokeroon. O-ou. :D No asia hoitui kuitenkin helposti, kun soitettiin vanhalle hotellille ja hyö lähettivät passit meille ilmaiseksi seuraavalla lautalla. Käytiin vaan itse hakemassa passit Koh Phanganin satamasta.

Koh Phangan oli meistä tosi ihana paikka. Oltiin siellä kolme kokonaista päivää ja neljä yötä. Ekana päivänä sää oli vielä hyvä, mutta toisena päivänä satoi koko päivän ja kolmantena päivänä satoi osan päivästä. Onneksi sadesäälläkin voi uida lämpimässä merivedessä. Ajeltiin skootterilla saaren eri rantoja ja vesiputoksia katsomassa. Erityisesti ranta nimeltä Mae Haad oli hieno ja siellä oli upeat snorklausmahdollisuudet. Korallia oli isot alueet vain muutaman kymmenen metrin päässä rannasta ja välillä tosi lähellä pintaa, joten piti ihan varoa, ettei uiskennellessaan osu koralliin. Nähtiin rannalla myös pieni rausku, ihan pari metriä rannasta, ja se oli suurin piirtein ensimmäinen merenelävä, mikä näkyi veteen mentäessä. Vaikka säät eivät olleet parhaat mahdolliset, oli saari silti tosi kaunis ja kivaa oli myös että siellä oli paljon paikallista elämää.

Käytiin pahimpana sadepäivänä katsastamassa Haad Rinin kylä ja ranta, jossa järjestetään the full moon partyt. Ranta oli tosi kaunis, ja sitä ympäröivä turistikylä aivan hiljainen. Tuntui vähän hassulta ajatukselta, että tännekö sitä sitten saapuu joka kuukausi valtavat turistilaumat bailaamaan? Kylän kioskeista kyllä saattoi päätellä jotain, kun vierivieressä oli autioita drinkkiämpäri- (very strong, very cheap!), bodypaint- ja ensiapukojuja.

P partyfiiliksissä full moon party -rannalla

10.11. lähdettiin Koh Phanganilta kohti Khao Sokia. Ensin matkustettiin lautalla parisen tuntia mantereelle Donsak-nimiseen kaupunkiin ja sieltä eteenpäin bussilla. Lauttamatka oli tällä kertaa sään puolesta hyvä, mutta sisälsikin tällä kertaa yllättävän jännityksen aiheen, nimittäin luteita. Matkattiin aamulautalla ja ensimmäiseksi otettiin kyydissä ollessamme kunnon päikkärit. Unien jälkeen osattiin tarkentaa katseet meijän edessä oleviin penkkeihin ja niiden selkänojiin, joissa käveli pikkuruisia kellertäviä ötököitä. Pohdittiin, että oliskos nämä nyt niitä ludevauvoja, meillä kun on kokemusta lähinnä aikuisista luteista. Vähän ajan päästä kellertävien ryömijöiden joukkoon ilmaantui suurempia punaruskeita ötököitä, josta meillä ei enää ollut epäilystäkään. Liiskatessa niistä purskahteli ihan kunnolla verta ulos. Eli siis luteita olivat! Viimeinen matkatunti vietettiin suht ällöttynein mielin, eikä enää viitsitty silmiä ummistaa. Meistä myös näytti, että kukaan muu kanssamatkustaja ei ehkä huomannut ötököitä ja mietittiin, että onko meillä velvollisuus huudahtaa: ”Beeedbuuuuuuggsss!!!” Oltiin kuitenkin iisisti eikä kellekään mainittu asiasta, suomalaisia kun ollaan. Pohdittiin, että miten kauheaa on, että luteet leviävät ihmisten tavaroihin ja saarten hotelleihin ja ihmisten koteihin lautalta. Saarilla liikennöi muutama eri laivayhtiö ja tämä luteinen yhtiö oli nimeltään Songserm. Tripadvisorista katsottiin, että luteista on raportoitu näillä laivoilla jo pidempään. Jos on mahdollisuus valita, niin valitse jokin muu laivayhtiö! Tehtiin meidän tavaroille muutaman päivän päästä huolellinen tarkastus-, myrkytys- ja pesuoperaatio, jotta oltaisiin varmasti selvillä vesillä.

Koh Taolla Villen käsivarteen oli ilmestynyt viiden paukaman rivi ja silloin meille tuli ensimmäisenä mieleen luteet, koska niiden puremat on monesti kauniisti rivissä tai muuten vaan lähekkäin. Missään ei kuitenkaan nähty merkkiäkään luteista, joten ajateltiin, että kenties ne sittenkin oli vain hyttysen puremia. Tämän ludelaivan jälkeen keksittiin, että todennäköisesti puremat olivatkin peräisin edelliseltä lauttamatkalta (silloinkin Songserm), kun nukuttiin sielläkin päiväunet. Haluttiin nyt tässä kertoa näitä ludejuttuja taas, jotta ihmisten tietous niistä lisääntyisi, ja jos vaikka joku matkaaja sattumalta lukisi näitä meidän juttuja. Jos kehoon ilmestyy kutiavia paukamia useampi kappale lähekkäin, on hyvä pohtia, mistä ne voisivat olla peräisin. Luteen kuvia kannattaa myös googletella, jotta tietää, miltä aikuinen tai vielä kasvuiässä oleva lude näyttää. Vauvaluteet tosiaan näyttävät aika erilaisilta kuin täysikasvuiset.

Laivamatkan jälkeen jatkettiin bussilla kohti Khao Sokia. Yleisesti Khao Sokiin matkustetaan upean kansallispuiston vuoksi ja niin myös myö tehtiin. Itse Khao Sokin ”kaupunki” tai kylä oli varsin pieni, tai myö nähtiin vain turistinen pääkatu, jossa oli ravintoloita ja matkatoimistoja, joista pystyi varaamaan retken itse puistoon. Khao Sokin kansallispuisto koostuu sademetsäalueesta ja karstivuorten ympäröimästä sokkeloisesta järvialueesta. Myö varattiin järvelle yhden yön reissu, joka kustansi 2500 bahtia per naama eli jotain 70 euroa. Retkellä meidät kuljetettiin veneellä järvellä kelluvaan majataloon nimeltä Smiley Raft House, joka oli rivistö ponttonien päälle rakennettuja bungaloweja ja niiden keskellä oleva ravintola ja hengailualue. Perille päästyämme meillä oli aikaa uida, kajakoida ja lojua riippumatoissa. Paikka oli ihan tosi upea, vesi oli kirkasta ja älyttömän lämmintä ja paikkaa ympäröi karstivuori- ja viidakkomaisemat. Järvi oli tekojärvi, joka oli syntynyt vesivoimalan rakentamisen johdosta ja paikoitellen vedestä tököttikin jonkun ison puun keloutunut latvusto.

Illalla ja aamulla käytiin ohjatusti veneellä ajelemassa rantoja pitkin katsomassa apinoita, joita pomppi puissa. Apinoita oli aika vaikeaa nähdä, mutta nähtiinpä vilauksia kuitenkin. Hyvä kun saavat olla kaukana ihmisistä omissa oloissaan. Toisena reissupäivänä tehtiin muutaman tunnin ”vaellus” metsässä. Käytiin myös luolassa, jossa oli paljon lepakoita ja tosi paljon lepakon kakkaa. Koska oli sadekausi, polku oli aikamoista mutaliejua ja iilimatoja sai olla jatkuvasti nyppimässä nilkoista irti. Kokonaisuudessaan koko Khao Sokin reissu oli tosi hieno ja meijän matkaseurueeseen sattui ihan mukavia nuoria ihmisiä, joiden kanssa oli kiva vähän hengailla ja pelailla korttia illalla.

Meijän asumus

Tuolla niitä apinoita pomppi!

Sitten pieni ladyboy-pohdinta. Thaimaa on kuuluisa ”ladyboyistaan”, mutta myö ei olla (vielä) perehdytty aiheeseen niin hyvin, että tiedettäisiin, onko tuollainen nimitys nykyisin enää sovelias, vai pitäisikö käyttää ihan transnainen-termiä. No, joka tapauksessa transnaisia on ollut Thaimaassa ja jo Laosissa tosi paljon. He ovat siis ihan tavallisia ihmisiä tavallisissa ammateissa, eikä ainoastaan jotakin show-bisneksen ammattilaisia tai seuralaisia, joita pällistellään baarien terasseilla. Aika paljon kyllä ollaan kuultu turistien ja matkaoppaiden vitsailevan aiheesta vähän tylsään sävyyn. Pitää myöhemmin, kun on enemmän aikaa, perehtyä aiheeseen tarkemmin, esim. että miksi just Thaimaassa on tällainen asia niin yleinen ja mistä siinä on kyse, tai miksi Thaimaassa puhutaan ladyboysta, kun muualla maailmassa puhutaan transnaisista.

Bangkokin Lumpini-parkissa nähtiin tällainen parivaljakko: kilppari ja varaani.

Kuukausi Thaimaassa meni kyllä nopeasti. Meijän ennakko-oletus Thaimaata kohtaan oli, että se olisi ehkä turistisempi maa kuin muut maat meidän matkareitillä. Meidän matkakohteet Thaimaassa olivat kuitenkin tosi hyviä, ei ehkä niitä kaikkein perinteisimpiä rantalomakohteita, joihin Suomestakin matkataan. Tai ei tiedetä millainen paikka esim. Phuket on, mutta Thaimaa vakuutti kyllä kaikin puolin. Asiat tuntuivat sujuvan Thaimaassa helpommin ja säätöä oli ehkä vähemmän, koska turismi on pidemmälle kehittynyttä kuin aiemmissa maissa. Lisäksi ilahduttavaa oli se kuinka paljon siistimpää Thaimaassa oli muihin maihin, etenkin Kambodzaan ja Vietnamiin verrattuna ja yleisesti ihmiset tuntuivat olevan vähän enemmän ympäristötietoisia, eikä muovipusseja yms. turhaa roskaa tyrkytetty niin paljoa kuin muualla. Oltiin ehkä vähän yllättyneitä siitä, miten samanlaista kaikissa meijän käymissä Kaakkois-Aasian maissa on ollut. Toki erojakin on kaikkien maiden välillä, mutta peruselämä vaikuttaa aika samanlaiselta. Ollaan lukemattomia kertoja matkan aikana hetkellisesti unohdettu, missä maassa ollaan (”Siis eikö enää ollakaan Kambodzassa?”).

Vikan päivän temppeliannos

Khao Sokista matkattiin Bangkokiin 13.11. lentäen (lento lähti Surat Thanista), koska meille oltiin kerrottu, että tulvien vuoksi bussi- ja junamatkojen toteutuminen voi olla epävarmaa. Bangkokissa vietettiin pari päivää vielä viimeisiä nähtävyyksiä katsellen ja parhaita ruokia syöden. 15.11. lähti meidän lento kohti Australiaa ja reissun Aasian osuus päättyi.

Bangkokin taksissa oli kielletty pöräyttely ja ilmeisesti yksisarviset.